top of page
11062b_d3e54d2f04e943c5b4e2b5a0fc5312e6~mv2.jpg

Milloin kannattaa aloittaa R-harjoittelu?

Usva Vahanne

Lapsella on R-äännevirhe eli tuttavallisemmin ärrävika.

 

Vanhemmilla on tilanteesta iso tai pienempi huoli. Perheen toive on, että ärrä löytyisi mahdollisimman pian, mieluiten ennen eskarin tai ekaluokan alkua, tai ainakin ennen siirtymistä yläkouluun tai lukioon. Ehkä äännettä onkin jo harjoiteltu kotona, mutta tuloksia ei ole syntynyt. Onko lapsi vielä liian pieni? Tai mahdollisesti jo liian vanha? Ehkä lasta itseäänkin harmittaa puuttuva äänne, tai sitten hän ei ole moksiskaan siitä. Mitä tehdä? Milloin oikeastaan kannattaisi aloittaa R-harjoittelu?

 

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että 5 vuotta täyttäneen lapsen kanssa voidaan alkaa tehdä R-harjoitteita. Se ei tarkoita sitä, että isompana olisi liian myöhäistä, eikä myöskään sitä, etteikö puhemotoriikkaa voitaisi tukea tätä aiemminkin. Jokainen lapsi kehittyy yksilöllisesti, ja jokaisen R-polku on omanlaisensa.

 

On tärkeää ottaa huomioon lapsen ja perheen kokonaistilanne. Onko R ainoa puuttuva äänne? Onko lapsella muita haasteita? Onko perheellä aikaa ja motivaatiota äänneharjoitteluun? Haluaako lapsi ylipäätään harjoitella? Joskus on perusteltua odotella rauhassa sopivaa hetkeä. Mikäli taustalla on selvästi kireä kielijänne, R-harjoittelusta on yleensä suurin hyöty vasta leikkauksen jälkeen.  

 

Jos lapselta puuttuu muita äänteitä, ne kannattaa pääsääntöisesti harjoitella ensin kuntoon. Etenkin L- ja D-äänteen osaaminen on edellytys R-harjoittelun aloittamiselle. Ei toki ole mahdotonta oppia äänteitä toisessa järjestyksessä, mutta R-äänteen tavoitteellista harjoittelua helpottaa se, että L ja D jo onnistuvat. Monissa R-äännettä valmistelevissa harjoitteissa nimittäin käytetään juuri näitä äänteitä. Lue täältä vinkit L-äännevirheen tunnistamiseen.

 

Harjoittelu on eri ikävaiheissa erilaista, eikä mikään vaihe tee harjoittelusta automaattisesti helpompaa tai vaikeampaa. On todennäköistä, että pienenä riittää vähempi harjoittelu kuin isompana ja taidon vakiintuminen myös tapahtuu nopeammin. Toisaalta hieman vanhemman lapsen tai nuoren harjoittelu voi olla järjestelmällisempää ja tehokkaampaa.

 

Viime kädessä paras hetki opetella R-äänne on silloin, kun lapsi itse on motivoitunut uuden taidon oppimiseen ja perhe pystyy häntä tavoitteessa tukemaan. Oli se sitten juuri 5-vuotispäivän kynnyksellä, kouluikäisenä tai vasta lukion alkaessa. Eikä aikuisenakaan ole liian myöhäistä.

Jos sopiva hetki ärräharjoitteluun on käsillä, ota yhteyttä ja varaa aika puheterapeutin arviointikäynnille! Arviokäynnillä puheterapeutti tutkii, onko R-äännevirheelle rakenteellinen vai toiminnallinen syy, ja antaa yksilölliset harjoitteluohjeet, joilla harjoittelu on mahdollisimman tehokasta. Katso yhteystiedot ja vastaanottohinnasto täältä.

bottom of page